Leta i den här bloggen

tisdag 11 oktober 2011

Mjölksyrade rödbetor


 Tidigare i höstas gjorde jag 10 liter surkål. Jag lyckades väldigt bra med den. Så nu var jag sugen på att syra andra saker. Valet föll på rödbetor som nog är min favorit rotsak. Men hållbarheten är kortare på dem så jag nöjde mig med att bara göra 2 liter.

Till en 2 liters glasburk med spännlock behövs:
1,5 kg skalade rödbetor
150 g vitkål
1 tsk kummin
några pepparrotsbitar
15 g salt
2 msk vassla (Låt bi- och dofilus yoghurt rinna av genom ett kaffefilter)

Sterilisera glasburken i ugnen på 125° C i 15 min och låt den svalna.
Väg upp saltmängden och kummin. Skala rödbetor, väg upp vitkål och skala och skär pepparroten i bitar. Riv betorna och kålen på den grova sidan av rivjärnet. Varva det rivna med salt, kummin och pepparrot i burken. Pressa och knåda det olika lagren så det vätskar sig. Stäng locket och låt burken stå i 18-20° C i 2 veckor. Ställ den kallt och njut av en mycket nyttig rätt.

Det finns  bra burkar med spännlock på Ikea som är mycket billiga. Det måste vara spännlock för annars kan inte koldioxiden som bildas pysa ut och då kan burken sprängas. Om man inte vill ha rosa händer så är gummihandskar ett bra tips!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar